ورود و ثبت نام

هزینه محصول چیست

هزینه محصول شامل تمام هزینه هایی است که مستقیماً با ایجاد و تحویل کالاها یا خدمات یک شرکت مرتبط است. این هزینه ها، از جمله مواد مستقیم، نیروی کار مستقیم و هزینه های سربار کارخانه
هزینه محصول چیست

هزینه محصول چیست

هزینه محصول و نحوه مدیریت آن درک اینکه چه چیزی باعث بهای تمام شده محصول می شود.
هزینه محصول یکی از مهمترین مفاهیم در مدیریت کسب و کار است که به عنوان سنگ بنای تصمیم گیری موثر می باشد. در اینجا، به بررسی هزینه محصول و نحوه محاسبه و مدیریت موثر آن می پردازیم.

انواع هزینه های محصول

درک اجزای هزینه های محصول برای محاسبات دقیق و تصمیم گیری استراتژیک بسیار مهم است. سه نوع اصلی عبارتند از:

مواد مستقیم

مواد مستقیم به راحتی قابل شناسایی و مواد خام قابل اندازه گیری هستند که مستقیماً به محصول نهایی تبدیل می شوند. به عنوان مثال، در خودروسازی، فلزات و پلاستیک ها مواد مستقیم هستند، در حالی که روان کننده هایی مانند روغن و گریس تحت هزینه های غیر مستقیم قرار می گیرند.

کار مستقیم (دستمزد مستقیم)

دستمزد مستقیم شامل حقوق، دستمزد و مزایای پرداختی به کارکنانی است که مستقیماً در فرآیند تولید شرکت دارند. کارمندان در خط مونتاژ خودرو به عنوان نیروی کار مستقیم در نظر گرفته می شوند، در حالی که نقش های اداری ممکن است واجد شرایط نباشند.

سربار کارخانه

سربار کارخانه شامل هزینه های غیرمستقیم مربوط به تولید می شود که به طور مستقیم قابل ردیابی نیست. این دسته شامل مواد غیرمستقیم (مانند چسب، نوار)، نیروی کار غیرمستقیم (به عنوان مثال، سرپرستان، تیم های تضمین کیفیت) و سایر هزینه های سربار مانند برق و استهلاک تجهیزات است.

نحوه محاسبه هزینه محصول

هزینه محصول = هزینه مستقیم مواد + هزینه مستقیم کار + هزینه تولید سربار

معادله هزینه محصول شامل جمع‌بندی نیروی کار مستقیم، مواد مستقیم و سربار کارخانه است:
هزینه محصول = کار مستقیم + مواد مستقیم + سربار کارخانه

تفکیک بیشتر هزینه های سربار کارخانه:

سربار کارخانه= کار غیر مستقیم + مواد غیر مستقیم + سربار دیگر کارخانه

محاسبه هزينه محصول بر اساس هر واحد دیدگاه عملی تری ارائه می دهد:

هزينه محصول برای هر واحد = کل هزينه محصول / تعداد واحدهای تولید شده

حفظ قیمت فروش برابر یا بیشتر از قیمت تمام شده محصول برای هر واحد، سودآوری را تضمین می کند، با قیمت های بالاتر منجر به سود و قیمت های پایین تر و در نتیجه زیان می شود.

مثال کاربرد هزینه محصول

برای درک بهتر نحوه عملکرد هزینه‌یابی محصول، فرمول‌های بالا را در یک مثال واقعی اعمال می‌کنیم. برآورد هزينه محصول یک شرکت تولید پیراهن به نام یکتا را در نظر بگیرید.

مرحله شماره یک – بودجه خرید مستقیم مواد

 ابتدا هزینه مستقیم مواد را تعیین کنید، که شامل هزینه مواد اولیه تبدیل شده به کالاهای نهایی می شود. این به مواد اولیه اشاره دارد که می توان به راحتی به فرآیند تولید نسبت داد.
این شرکت ممکن است با تخمین هزینه های مستقیم مواد برای پارچه شروع کند. محاسبه نیازها و هزینه های مواد خام با استفاده از بودجه به مدیریت کارآمد موجودی کمک می کند.

کل مواد اولیه = مواد اولیه مورد نیاز برای تولید + موجودی نهایی مواد اولیه

مواد اولیه برای خرید = کل مواد اولیه مورد نیاز – موجودی اولیه مواد اولیه

مرحله شماره دو – بودجه مستقیم نیروی کار

در این بعد، هزینه مستقیم نیروی کار را تعیین کنید، که شامل هزینه های انجام شده در نیروی انسانی و نیروی کار است که مستقیماً در فرایند تولید مشغول هستند. که می تواند به طور مستقیم از سطح تولید تقسیم شود. هزینه مستقیم کار عبارت است از جمع حقوق و دستمزد و مزایایی که برای خدمات آنها به نیروی کار پرداخت می شود.
شرکت یکتا با مسئولیت محدود هزینه های مستقیم نیروی کار را با تخمین نیاز نیروی کار بر اساس ساعات کار و واحدهای تولید شده تعیین می کند.

مرحله سه – بودجه سربار کارخانه

در مرحله سوم، هزینه سربار تولید را تعیین کنید، که شامل هزینه هایی است که برای فرآیند تولید لازم است اما نمی توان مستقیماً به هر محصولی اختصاص داد. می توان آن را به طور گسترده ای به هزینه غیرمستقیم مواد، هزینه غیر مستقیم کار و سایر هزینه های سربار طبقه بندی کرد.
ایجاد بودجه برای هزینه های سربار کارخانه به تخمین سربارهای متغیر و ثابت کمک می کند و بینشی در مورد نیازهای پرداخت نقدی ارائه می دهد.
هزینه تولید سربار = هزینه غیرمستقیم مواد + هزینه غیرمستقیم کار + سایر هزینه های سربار

مرحله چهارم – بودجه کلی هزینه محصول

 در مرحله آخر، فرمول هزينه محصول را می توان با اضافه کردن هزینه مستقیم مواد (مرحله 1)، هزینه مستقیم کار (مرحله 2) و هزینه سربار تولید (مرحله 3) مطابق شکل زیر تهیه کرد.
شرکت با ادغام مواد مستقیم، نیروی کار مستقیم و هزینه های سربار کارخانه، هزینه کل محصول را محاسبه می کند و امکان تعیین هزینه هر واحد را فراهم می کند.

اهمیت هزینه محصول برای مدیران

مفهوم هزینه تولید بسیار مهم است زیرا معمولاً توسط شرکت ها برای تعیین هزینه کلی تولید کار و سپس درنهایت هزينه محصول برای هر واحد بر اساس حجم تولید و هزینه های واقعی تحمیل شده استفاده می شود. براساس هزینه تولید برای هر واحد، قیمت گذاری محصول نهایی نهایی قابل تعیین است.
درک هزينه محصول به بخش های حسابداری محدود نمی شود. برای مدیران محصول بسیار مهم است. با درک هزینه های مرتبط با توسعه محصول، مدیران می توانند در طول چرخه عمر محصول تصمیمات آگاهانه بگیرند. این دانش به استراتژی قیمت گذاری، ارزیابی سودآوری و بهینه سازی منابع کمک می کند.
در مورد حسابداری، هزینه کالاهای کالاهای فروخته شده در صورت درآمد ضبط می شود، در حالی که هزینه کالای فروخته نشده در موجودی کالاهای نهایی منعکس می شود.

عوامل موثر بر قیمت تمام شده محصول

عوامل متعددی بر هزینه کلی توسعه و نگهداری یک محصول نرم افزاری تأثیر می گذارد. با در نظر گرفتن دامنه، هزینه های توسعه دهنده، ساختار تیم، خرید تجهیزات/نرم افزار، سایر هزینه ها و زمان به مدیران محصول اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه ای را اتخاذ کنند که بر موفقیت تأثیر می گذارد.

استراتژی های کاهش هزینه های محصول

کاهش هزینه های محصول بدون به خطر انداختن کیفیت تعادل ظریفی است. استراتژی‌هایی مانند تحقیقات مشتری، ایجاد یک محصول بادوام حداقلی (MVP)، تجزیه و تحلیل پشته‌های فناوری، درک محدوده پروژه و اولویت‌بندی تضمین کیفیت می‌توانند هزینه‌ها را با حفظ استانداردهای محصول بهینه کنند.

نتیجه گیری

هزینه محصول شامل تمام هزینه هایی است که مستقیماً با ایجاد و تحویل کالاها یا خدمات یک شرکت مرتبط است. این هزینه ها، از جمله مواد مستقیم، نیروی کار مستقیم و هزینه های سربار کارخانه، جایگاه خود را در صورت های مالی پیدا می کنند که نشان دهنده سرمایه گذاری انجام شده در تولید اقلام قابل فروش است.
متمایز شدن از هزینه های دوره – متحمل شده برای فعالیت هایی که مستقیماً با تولید مرتبط نیستند – هزینه های محصول نقش اساسی در تعیین قیمت محصول دارد. محاسبه دقیق این هزینه‌ها برای کسب‌وکارها ضروری است تا قیمت‌هایی را تعیین کنند که سودآوری را تضمین کند و از ضرر و زیان جلوگیری کند.
هزينه محصول صرفا یک مفهوم حسابداری نیست. این برای کسب و کارهایی است که برای سودآوری و رشد پایدار تلاش می کنند. چه با کالاهای ملموس سر و کار داشته باشید و چه با راه حل های نرم افزاری، درک عمیق از هزينه محصول، تصمیم گیرندگان را قادر می سازد تا قیمت ها را تعیین کنند، منابع را عاقلانه تخصیص دهند و با اطمینان در چشم انداز پیچیده توسعه محصول حرکت کنند. در حوزه پویای کسب و کار، جایی که هر تصمیمی مهم است، تسلط بر هنر مدیریت هزینه‌های محصول کلید موفقیت است.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *